Avui tot va molt de pressa, tots
solem anar massa accelerats, com si el temps ens anés al darrere per
atropellar-nos. La ciència i la tecnologia avancen a un ritme frenètic, i les
persones que no s’hi adapten són considerades antiquades i sovint expulsades de
llocs de treball .
El progrés és positiu, però si
no es controla es pot girar contra el mateix home. Per exemple, s’utilitzen
adobs químics per escurçar el temps de creixement de productes agrícoles i
augmentar el lucre. Això va contra la salut pública, perquè la natura té el seu
ritme i els seus cicles, que no podem ni accelerar ni alentir.
Encara que amb una motoserra
moderna es pugui tallar un arbre en pocs segons, el temps natural de creixement
d’aquest arbre pot haver trigat 30, 40 o 50 anys. I les persones, quant de
temps necessitem per arribar a una certa maduresa, a una certa saviesa, o per
aprendre a dominar les nostres emocions i comportaments?
El jesuïta de la Cova de Manresa,
David Guindulain, en una conferència
a Figueres la setmana passada, parlant de sant
Ignasi de Loiola, va dir que l’eina primera de l’espiritualitat ignasiana
és la desacceleració, de tal manera
que “la felicitat és inversament proporcional a l’acceleració”.
Va remarcar que cal fer silenci,
retirar-se, per poder unificar-se, i prendre distància. Com a creients -deia-
aquesta pausa ens permet veure’ns a nosaltres mateixos com Déu ens mira; i
llavors podem actuar com a instruments seus.
Continuà dient: Déu habita en
tot, és present en tot i només quan em desaccelero me n’adono. Quan sóc present
i conscient, i busco la presència de Déu, passo de la interioritat a
l’espiritualitat, de veure a mirar, de mirar a contemplar i de contemplar a
meditar.
Quan em poso a pregar, descobreixo
que la salvació de Déu es fa present ara i aquí per mi, per nosaltres.
Desapareix el temps i l’espai, i si t’atures a contemplar un passatge de la
Paraula de Déu, t’hi pots fer present de veritat; ets com si fossis un deixeble
d’Emaús, posem per cas. És captar el pas de Jesús que es fa present en l’escena
de la teva vida.
Sant Ignasi s’autoanomenava “el pelegrí”,
que se sent portat cap a Déu. En aquest camí vers Déu hi ha moltes coses,
natura, relacions personals, la pròpia imatge... però si esculls Déu, tot
estarà ordenat a Déu.
L’examen de cada dia, com recomanava sant Ignasi, permet descobrir on ressona Déu, on era Déu en tot
allò que m’ha passat. L’espiritualitat ignasiana és viure la sensació de ser portat per un Esperit que transforma.
Viure l’espiritualitat és enamorar-se de forma lúcida, és néixer de l’Esperit,
néixer de nou.
Hi ha uns hàbits sans –afegí- que
ens ajuden a trobar la mesura convenient en aquest camí: el dormir, el menjar,
la feina, la pregària, les persones... Sortint de l’amor propi trobem l’Amic,
Jesús. Si estem “en” Jesús, podrem actuar i confiar com Ell. Deia Ignasi: “Actua com si tot depengués de
tu, i confia com si tot depengués de Déu”. Aleshores ve la llibertat, la
responsabilitat i el sentit de l’amor i de l’humor, ja que per part de Déu la
victòria està assegurada.
L’espiritualitat ignasiana, en
definitiva, és una crida a gaudir de tot
i a ser responsable de tot, per poder descobrir Déu en tot.
L’educació, segons sant Ignasi, ens ha de fer persones
conscients, compassives i compromeses en la fe i en la justícia.
Bones eines per acompanyar-nos
en el camí quaresmal cap a la Pasqua. I compte a no accelerar-nos massa, que
ens podem fer mal a nosaltres mateixos i fer mal als altres...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada