El lema o eslògan d’aquest curs, que veureu penjat
a les parròquies de Figueres, és bíblic, extret del
salm 84 i diu: “La justícia anirà al seu davant i la
pau li seguirà les petjades”.
Hi ha traduccions, com la litúrgica, que no diu
“justícia” sinó “bondat”: “La bondat anirà al seu
davant, i la pau li seguirà les petjades”. I encara hi
ha traduccions, com una en castellà, que diu: “La
justicia marchará delante de él, y la salvación seguirá
sus pasos”. Aquí, en lloc de “pau”, es tradueix
per “salvació”.
Què hem de fer davant de traduccions tan diverses?
Podem mirar les paraules hebrees originals,
que són molt importants en l’Antic Testament. La
primera és “tsedaqah” i ho traduïm per “justícia” i
també per “bondat”, perquè es pot traduir de les
dues maneres. La segona és “Shalom”, que traduïm
per “pau” i també per “salvació”, perquè
també es pot traduir de les dues maneres.
Ara bé, quan nosaltres, en les nostres llengües,
diem “justícia” estem pensant en una cosa social,
de fora, de política. I quan parlem de “bondat”,
parlem d’una cosa individual, personal. Aquesta és
la diferència que no fa la Bíblia. Perquè la Bíblia,
quan parla de “justícia”, està parlant certament de
la mateixa justícia de què parlem nosaltres, però
no concep de cap manera que la persona que fa
justícia a fora, no sigui justa ella mateixa, perquè
quan parla de justícia parla de bondat, i quan parla
de bondat, no parla d’una cosa individual, sinó de
quelcom que té repercussions socials. Justícia i
bondat tradueixen la mateixa paraula. Per què?
Perquè en la concepció bíblica, no hi ha aquesta
dicotomia que fem nosaltres entre “privat” i
“comú”, “intern” i “extern”. En la concepció bíblica,
com més bo, més just i més justícia social.
I amb la paraula “pau” passa igual. Quan parlem
de “pau” parlem més aviat de la pau social, i quan
parlem de “salvació” parlem d’una qüestió individual.
I no! La paraula “Shalom” en la Bíblia agafa
les dues coses alhora, més encara, quan parla de
“Shalom” està parlant d’harmonia, de pau social,
de les famílies, pobles, comunitats, però també de
la pau interior i de la salvació, que és una realitat
més profunda.
La Bíblia ho repeteix moltes vegades: no es pot
buscar el bé propi prescindint del bé comú. I el bé
comú el fomenten les persones bones, és a dir,
justes! Perquè per ser just cal ser èticament bo!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada